80 års Jubilæum

Formand Lars Rønnes velkomsttale.

Formand Lars Rønnes tale:

Først – Velkommen til vores æresmedlem:  Jørgen Skov Andersen

velkommen til   Mads Rahbek og Jens Crone

og rigtig hjerteligt velkommen til alle.

Nordre Birks Garderforening blev ”født” Præcis i dag for 960 måneder siden.

Det foregik i en meget mørk tid af Danmarkshistorien, hvor 38 driftige gardere stiftede vores forening.

Det var onsdag den 19. november, på en i øvrigt en helt usædvanlig kold og mørk dag.

Danmark var Besat med Udgangsforbud  –  Mørklægning  og  Spærretid   m.m.

og netop fra den 19. november, skulle der fremover være begrænsning af serveringen på restauranter og indførsel af en Ugentlig ”Kødløs dag”  –  ligesom det også blev påbudt, at der nu skulle blandes ler i håndsæbe.

Og så var der en arbejdsløshed på hele 36 %            –          Jeg gentager lige, en arbejdsløshed på 36 %

Det må have været en meget hård tid for danskerne i Krigsårene.

Og her et par andre ting der skete på dagen  den 19. november.

Klokken 15.00, Blev en sporvogn linje 16 ramt af en betonkanon, og klokken 17.07, sejlede det tyske dampskib Helgoland ind i det danske dampskib Birthe, som i tåge, lå for anker i kanten af den minestrøgne rute i Femern Bælt

Den 19. november, var også dagen hvor den Britisk efterretningstjeneste på Bletchley Park bryder de Tyske spion-koder efter at have fanget Enigma-maskinen ombord på vejrskibet München.

og dagen hvor Britiske enheder erobrede Sidi Rezegh ved Tobruk.

Det var det i øvrigt også den dag hvor Orson Welles, havde præmiere med sin film Citizen Kane.

og så lige, ikke at forglemme, var det også her kun 16 dage efter at vi stiftede vores forening, at Japanske flyvere, søndag den 7. dec. angreb Hawaii.

Jeg kunne nu begynde at fortælle lidt om hvordan vores forening har det PT –

men det kan I læse om I garderbladet eller på vores generalforsamling.

Jeg vil i stedet blive i fortiden, hvor vores forening havde det svært i et besat Danmark, og hvor det blev mere og mere svært at afholde aktiviteter.

I 1943 hvor foreningen havde 150 medlemmer, voksede modstanden mod den tyske besættelse, og mange af medlemmerne gik derfor ind i modstandskampen.

Blandt andet oprettede foreningen, en særlig modstandsgruppe på 60 mand, der blev indrulleret i Slotsholms – Detachementet.

Det gjaldt for eksempel også for daværende officiant Peter Høg

der senere, i 1982, blev Formand her i foreningen.

Efter besættelsen, hvor alle troede på en ny fremtid i fred, fik vi som bekendt Cuba Krisen, hvor vi var meget – meget tæt på at få en ny verdenskrig.

Det var også der jeg igen fik bekræftet, at Frihed og Fred skal følges ad.

To uadskillelige ord – Frihed og Fred – betegner noget alle vi gardere skal værne om.

også i vores egen tid med Sjælsmark – Sandholm – Høvelte

En mur mod øst  –  Den Kolde Krig.

og hvor vi også lige nu, har en aggressiv Putin i vores baghave.

Det var alt sammen her bare for at vi ikke skal glemme, hvad det er vi og foreningen er rundet af.

Men nu – efter 1½ år med Corona nedlukning – er vi samlet her i aften hvor der er

linet op til fest.

Damerne er i smukke kjoler, og jeg er sikker på at alle her har taget det gode humør med, så vi nok skal få en rigtig god fødselsdagsfest i aften.

Vi skal uddele jubilæumstegn til nogle gardere med mange år i foreningen – uddele et par skydepokalerog kåre årets Fuglekonge.

Vi skal spise dejlig mad og drikke gode vine. Vi skal høre god musik og måske en svingom.

Vi skal, kort sagt, på festlig vis fejre at vores forening i dag er blevet 80 år.

Endnu engang velkommen

Lars Rønne